Redactioneel tabblad
Aanstaande upgrade redactioneel tabblad
In deze nieuwe versie hebben we de vast te leggen gegevens geoptimaliseerd en is het mogelijk om te werken met een flow waarin contenteigenaren binnen het TYPO3-systeem kunnen inloggen. Zij krijgen daarbij een overzicht van de content die ter controle aan hen is toegewezen.
Daarnaast is er optioneel een notificatiesysteem beschikbaar waarmee contenteigenaren proactief worden geïnformeerd wanneer er content gecontroleerd moet worden.
Wil je hier meer over weten neem contact op met hallo@opengemeenten.nl(Verwijst naar een e-mailadres)
Inleiding
Het redactioneel tabblad is bedoeld om achtergrondgegevens vast te leggen over een pagina binnen het CMS.
De gegevens die je hier registreert, worden gebruikt in de exportfunctie, waarmee een overzicht wordt gegenereerd van alle pagina’s inclusief hun redactionele metadata.
Met deze informatie kun je in Excel overzichten maken, bijvoorbeeld voor de periodieke controle van content. Op basis daarvan kun je bepalen of pagina’s nog actueel zijn, welke afdeling verantwoordelijk is en wanneer een controle weer nodig is.
Doel
Het redactioneel tabblad helpt om structuur aan te brengen in het beheer van je websitecontent.
Door hier informatie vast te leggen over het doel, de doelgroep, de eigenaar en de houdbaarheid van een pagina, kun je eenvoudig bijhouden:
- Waar de pagina over gaat;
- Waarom deze is aangemaakt;
- Voor wie de informatie bedoeld is;
- En wanneer de content moet worden herzien.
Secties binnen het redactioneel tabblad
Doel
Hier kun je aangeven:
- Wat het doel van de pagina is;
- Wie de doelgroep is;
- En welke waarde de pagina heeft.
Hoewel het invullen van deze velden wat extra werk vraagt, levert het waardevolle informatie op voor toekomstig beheer.
Wanneer je later terugkeert naar de pagina, kun je zien waarom deze ooit is gemaakt en beoordelen of dat doel nog steeds relevant is. Zo houd je de website schoon en vrij van verouderde content.
Eigenaar
In dit veld leg je vast wie de content-eigenaar is.
Op basis hiervan kun je periodiek per afdeling rapportages maken om de content te controleren op actualiteit.
Inhoudstype markeringen
Onder Inhoudstype markeringen staan de opties die je zelf kunt beheren via het mapje “Redactioneel” in de root van de paginaboom.
Selecteer hier de optie die van toepassing is op de pagina.
Deze markeringen verschijnen ook in de Excel-export, waardoor je eenvoudig kunt filteren op specifieke onderwerpen, zoals:
- Pagina’s met een link naar DigiD;
- Pagina’s met verwijzingen naar het Zaaksysteem;
- Of onderwerpen die je zelf hebt toegevoegd.
Houdbaarheidsdatum
De houdbaarheidsdatum bepaalt wanneer de pagina opnieuw gecontroleerd moet worden.
Gebruik deze datum om overzicht te houden en periodieke controles te plannen. Deze datum is te gebruiken in de Excel export functie.
Module: Export
Via de module Export kun je een Excel-bestand downloaden met alle redactionele gegevens van de pagina’s.
Dit bestand bevat de belangrijkste metadata, zoals:
- Paginatitel
- Auteursinformatie
- Doel en doelgroep
- Houdbaarheidsdatum
- Inhoudstype
Met dit overzicht kun je analyses uitvoeren en delen met de organisatie, zodat redacties of afdelingen hun content kunnen controleren en waar nodig bijwerken.
Zelf onderwerpen toevoegen
Wil je zelf nieuwe onderwerpen of categorieën aanmaken?
- Ga in het CMS naar de module Lijst.
- Navigeer naar het mapje “Redactioneel”.
- Voeg een nieuw record toe met een betekenisvolle naam.
Na het opslaan wordt dit item automatisch beschikbaar in het redactioneel tabblad van de pagina-eigenschappen.