Sociale media

Veel overheidsorganisaties delen informatie (ook) via socialmediakanalen zoals X, Facebook, LinkedIn of Instagram. Of ze gebruiken social media om in contact te komen met burgers. Deze kanalen vallen niet onder de wet. Als je ze gebruikt, moet je wel nadenken over de gevolgen.

Met de volgende tips kun je sociale mediakanalen gebruiken én zorg je dat alle informatie voor al je bezoekers beschikbaar is:

  • Doe wat wel kan: Zorg dat de inhoud van je berichten op social media altijd zo toegankelijk mogelijk is. Voor de inhoud ben je namelijk wél verantwoordelijk. Dus ondertitel filmpjes op YouTube, en zet een alternatieve tekst bij afbeeldingen op X en Instagram.
  • Toegankelijk weergeven op eigen site of app: Je kunt de informatie die je deelt via een sociale mediakanaal ook toegankelijk weergeven (embedden) op je eigen website of in je app. Zet er ook een link bij naar het sociale mediakanaal. Zo geef je bezoekers 2 mogelijkheden om de informatie te lezen.
  • Uitleggen in verklaring: Geef in de toegankelijkheidsverklaring aan welke sociale mediakanalen je organisatie gebruikt. Leg uit welk soort informatie je waar deelt. En vertel welke alternatieven je biedt. Kunnen bezoekers via X of Facebook vragen stellen? Laat ze dat dan ook via een formulier, e-mail of telefonisch doen.