Hoe verbeter je je pagina, zodat deze hoger scoort in interne en externe zoekresultaten

Een vraag die we vaak krijgen, is: 'Waarom staat mijn pagina over onderwerp X niet bovenaan in de interne zoekresultaten?' Het antwoord ligt vaak bij SEO (Search Engine Optimization). SEO helpt je om je website en content te optimaliseren, zodat zoekmachines begrijpen waar je pagina over gaat en deze relevant vinden voor gebruikers. Door je communicatie af te stemmen op het zoekgedrag van je doelgroep, kun je bezoekers sneller naar het juiste antwoord leiden. 

In TYPO3 bieden we tools waarmee je pagina’s kunt verbeteren voor zowel interne als externe zoekresultaten. Toch is het allerbelangrijkste dat je schrijft voor je lezer. Je wilt dat inwoners en ondernemers de digitale dienstverlening van je gemeente gemakkelijk begrijpen en gebruiken. Het uiteindelijke doel is dat bezoekers vertrouwen hebben in de relevantie van de zoekresultaten en het antwoord vinden op hun vraag. 

Kijk de kennissessie terug

Stappenplan optimalisatie voor de zoekmachine

Om je op weg te helpen, hebben we een stappenplan opgesteld voor het schrijven van zoekmachinevriendelijke content. 

Stap 1: Voorbereiding

Wat is het doel van je pagina? 

Denk na over wat je met je content wilt bereiken. Wil je je lezers informeren of juist aanzetten tot actie? En welke actie moet iemand ondernemen na het lezen van je tekst? 

Wie is je doelgroep? 

Het is essentieel om te weten voor wie je schrijft. Een tekst die voor niemand specifiek is geschreven, zal niet goed presteren in zoekresultaten. Dit klinkt logisch, maar gebeurt toch vaak. Een pagina met content die geen gerichte zoekwoorden bevat, wordt door zoekmachines over het hoofd gezien, hoe goed de inhoud ook is. 

Stap 2: Opzet van je pagina

Bepaal het hoofd- en subonderwerpen 

Wat is het belangrijkste onderwerp van je pagina? Welke subonderwerpen spelen mee? 

Onderzoek zoekwoorden 

Kijk naar de termen die mensen gebruiken rondom je onderwerp. Met je statistiekprogramma kun je nagaan welke opdrachten zijn ingevoerd in de interne zoekmachine. Met externe tools, zoals de gratis tool Zoekwoord kun je onderzoeken welke zoekwoorden mensen intypen in bijvoorbeeld Google en Bing. 

Maak een opzet 

Verplaats je in je doelgroep. Wat willen zij over dit onderwerp weten? Vraag collega’s van de balie of telefonie welke vragen vaak worden gesteld. Op basis hiervan bepaal je of de content op één pagina past of beter over meerdere pagina’s kan worden verdeeld. 

Stap 3: Content schrijven

Gebruik zoekwoorden in de paginatitel 

Begin met een werktitel en zorg dat de belangrijkste zoekterm hierin staat. Markeer deze titel als een H1-kop (er mag slechts één H1-kop op de pagina staan). 

Inleiding 

Schrijf een korte inleiding die meteen duidelijk maakt wat het doel van je tekst is. 

Maak gebruik van zoektermen in tussenkoppen 

Zorg ervoor dat je tekst scanbaar is door beschrijvende tussenkoppen te gebruiken. 

Schrijf beknopt, maar voldoende 

Google kan een pagina het beste beoordelen als deze minimaal 250 woorden bevat. 

Gebruik synoniemen 

Bezoekers gebruiken vaak andere woorden dan het gemeentelijk jargon. Haal synoniemen op uit je zoekwoordenonderzoek. 

Sluit af met een call-to-action 

Zorg dat elke belangrijke pagina eindigt met een oproep tot actie, zoals ‘vraag nu aan’ of ‘neem contact op’. 

Voeg metadata toe 

Gebruik beschrijvende titels, omschrijvingen en sleutelwoorden in de SEO-instellingen. Voor de interne zoekmachine kun je ook synoniemen en sleutelwoorden toevoegen; Google scant enkel de content. 

Bepaal of een pagina of contentelement geindexeerd moet worden voor de interne zoekmachine

Op het tabblad ‘Gedrag’ van de pagina-eigenschappen en het tabblad ‘Zoeken’ bij het contentelement kun je bepalen of de pagina of het contentelement meetelt in de zoekindex. Overzichtspagina's kun je uitsluiten, zodat alleen relevante pagina's en content worden getoond bij de zoekresultaten.

Stap 4: Gebruik aanvullende functionaliteiten in TYPO3

Stap 5: Controleer je content

  • Controleer je tekst met een AI-tool, zoals ChatGPT, en vraag om deze zoekmachinevriendelijk te maken. 
  • Gebruik Yoast in de backend voor extra optimalisatieadvies. Yoast SEO voor TYPO3 is een uitbreiding voor zoekmachine-optimalisatie (SEO) en weet als geen ander waar je online content aan moet voldoen om te zorgen dat jouw pagina goed gevonden wordt. De extensie helpt je bij het maken van de juiste content die zowel voor bezoekers als voor zoekmachines goed leesbaar is. Heb je Yoast nog niet? Maak dan een ticket aan via mijn.opengemeenten.nl zodat wij de extensie voor je kunnen activeren. 

Hoe komt de paginaweging voor zoekresultaten tot stand?

Dit is ruwweg de prioritering waar de Elastic, de interne zoekmachine,  de volgorde op bepaalt: 

  • Paginatitel: 20 punten 
  • Trefwoorden: 15 punten 
  • Tekst: 1 punt 
  • H2: 12 punten 
  • H3: 10 punten 
  • H4:  5 punten 
  • Bodytekst: 1 punt per keer dat een bepaald woord voorkomt in de tekst