Vanzelfsprekend toegankelijk

Vanaf het eerste ontwerp en de eerste regels code hebben we de keuze gemaakt om toegankelijkheid te verankeren in onze producten 

(simpelweg omdat we het belangrijk vinden! Belangrijk voor de gebruikers die dagelijks van onze producten gebruik maken. Belangrijk ook voor onze klanten omdat zij de beste digitale dienstverlening willen leveren)

Elke (ontwerp-)beslissing heeft de potentie om een gebruiker in of uit te sluiten. Daarom is het voor ons belangrijk om tijdens elke fase van een project, van de start tot de oplevering en daarna, toegankelijkheid een prominente plek te geven. 

Onze rol daarbij is ook het vertalen van de wensen en eisen van de opdrachtgever in bruikbare websites/producten die voor iedereen prettig en toegankelijk zijn. Dat kan soms betekenen dat we bepaalde zaken niet of anders doen dan de initiƫle wens. De gebruiker, en wat deze nodig heeft om optimaal gebruik te kunnen maken van onze producten en diensten, staat voor ons altijd voorop.

Toegankelijkheid gaat wat ons betreft verder dan enkel voldoen aan een lijst met criteria. We willen producten ontwikkelen die een bijdrage leveren aan, en een voorbeeld zijn voor, de websites om ons heen. We kijken goed naar de manier waarop we informatie aanbieden, onderzoeken wat wel en niet werkt en handelen daar naar. 

(Zo maken we producten die echt toegankelijk zijn en niet enkel aan de regels voldoen.)

 

De techniek

De gebruikte technieken zijn een belangrijk onderdeel van het voorzien in toegankelijke producten. Door gebruik te maken van moderne technieken en standaarden leggen we een kwalitatief goede en robuuste basis om op te bouwen.

 

Het ontwerp

Ook in de vormgeving stellen we de gebruiker centraal door overzichtelijke elementen te ontwerpen die duidelijk hun functie overbrengen. Door bewust te kiezen voor kleuren en lettertypes ondersteunt de vormgeving de toegankelijkheid van de website.

 

De organisatie

Techniek staat niet op zichzelf. OpenGemeenten biedt ook ondersteuning om aan de organisatorische kant meerwaarde te leveren op het gebied van toegankelijkheid. 

Indien wenselijk denken wij periodiek met redacties mee over de content die ze aanbieden. We kijken hoe we in bestaande processen de toegankelijkheid meer kunnen verankeren. 

(Daarbij hoort ook het verderop in de organisatie kennis delen over hoe informatie op een toegankelijke manier op hun websites terecht kan komen en welke aanlevering daarbij noodzakelijkheid is.)

Hierin nemen we hele online communicatie van de organisatie onder de loep; we voeren onderzoek uit naar de huidige staat en bieden advies en ondersteuning bij het oplossen van knelpunten die daarbij naar voren komen. 

Ronny Hendriks

Heb je ondersteuning nodig met betrekking tot bovenstaande punten en wil je toegankelijkheid binnen je organisatie naar het volgende niveau tillen?

Neem contact op met Ronny
Ronny Hendriks